Pn - Pt  8:00 - 17:00

Sob: 8:00 12:00

 

885 599 299

Oddział Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

691 055 971

Kierownik oddziału Góra Kalwaria

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

665 628 854

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Mało kto zdaje sobie sprawę, że prawidłowe ciśnienie w oponach jest czynnikiem, który nie tylko znacząco wpływa na komfort jazdy, ale również na bezpieczeństwo podróży i stan techniczny opon. Co ciekawe, statystycznie co piąty wypadek spowodowany złym stanem technicznym samochodu związany jest z problemami z układem kierowniczym i oponami. Jeżdżenie na źle napompowanych oponach może obniżyć osiągi pojazdu lub doprowadzić do jego uszkodzenia.

Ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach i dlaczego jego utrzymywanie jest tak istotne?

Zarówno niedopompowane opony, jak i te za mocno nabite mogą powodować zagrożenie i o wiele trudniejszą jazdę. Najczęściej stosowaną jednostką ciśnienia w przypadku opon są atmosfery oraz bary. Ogólnie przyjęło się, że uniwersalne ciśnienie w oponach powinno wynosić 2,2 bara. Dla większości samochodów jest to bezpieczne ciśnienie, jednak jeżeli ktoś chce być dokładniejszy, może zastosować się do zaleceń producenta.

Czytaj więcej: Etapy regeneracji zacisków hamulcowych

Każdy z producentów umieszcza na aucie zalecenia odnośnie do tego, jakie ciśnienie powinno zostać zachowane w przednich i tylnych oponach. Informacje na ten temat umieszczone są na tabliczce znamionowej, mocowanej w okolicach wlewu paliwa, przy drzwiach kierowcy, w schowku lub przy kole zapasowym w bagażniku. Informacje na ten temat można uzyskać także w punkcie sprzedaży opon czy u dealera samochodowego.

Jak już zostało wspomniane, odpowiednie ciśnienie w oponach ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zbyt niskie ciśnienie w oponach podczas jazdy powoduje uszkodzenie wewnętrznych struktur opony. Opory toczenia ulegają wzrostowi, przez co zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 5 procent. Jeżdżenie na za słabo nabitych oponach może powodować skrócenie żywotności opon o około 25 procent. Zniekształcony bieżnik negatywnie wpływa na precyzję kierowania oraz stabilność podczas skręcania, powodując „pływanie” opon.

Za wysokie ciśnienie w oponach sprawia, że są one o wiele bardziej podatne na uszkodzenia. Wjechanie w dziurę czy uderzenie o krawężnik może skutkować zniszczeniem opony. Zbyt wysokie ciśnienie jest również powodem gorszej przyczepności auta do podłoża. Jazda samochodem z takimi oponami jest o wiele mniej komfortowa, ponieważ koła nie wytłumiają nierówności.